Telefon: +36 1 354 3990

Iroda: 1054 Budapest, Kálmán Imre u. 14.

Emléktúra a Dél-Adrián
Osztrák-Magyar Haditengerészet nyomában
 
315 000 Ft
/fő, autóbusszal, megadott ellátással
2021.09.29. - 2021.10.05.
 
Utazás:

autóbusszal

Elhelyezés:

3-4 *-os szállodákban

Ellátás:

reggeli, 4 alkalommal vacsora, 1 alkalommal ebéd

Utazás:

autóbusszal

Elhelyezés:

3-4 *-os szállodákban

Ellátás:

reggeli, 4 alkalommal vacsora, 1 alkalommal ebéd

Miért ez az út?

1. Kuriózum
2. Magas, speciális szakmai tartalom
3. Az indulást megelőző, előkészítő programok: pl. látogatás a Hadtörténeti Múzeumban, fegyverbemutató egy lőtéren
4. Ezt a programot ajánljuk mindazon hősöknek, akik esküjükhöz hűen szívvel-lélekkel, megannyi fortéllyal és halált megvető bátorsággal szolgálták hazájukat, az Osztrák-Magyar Monarchiát a haditengerészet kötelékében.

 

A program sok kulturális látnivalót kínál

Magyar nyelvű idegenvezetés

A program több országot érint

Kis létszámú csoport

Részletes program

Ráhangolódásként: 

Alig több, mint 100 esztendeje a napfényes Adria gyönyörű partvidéke még az Osztrák-Magyar Monarchia büszke polgárainak saját paradicsoma volt. A több, mint kétezer kilométer hosszan nyújtózó partvonal mentén a középkori magyar királyság és a velencei gótika város-gyöngyszemei álmodoztak dicső múltjukról, vadregényes tájak és modern ipari központok váltogatták egymást. Fiumében éppúgy megfordultak Kína teái, Afrika kávéi és Brazília nádcukra, mint a világ legnagyobb hadiipari cégeinek mérnökei, menedzserei és a kivándorlók ezreit szállító hajók tarka közönsége. Innen indult útjára New York felé az a Carpathia gőzös is, melynek hajóorvosa, Dr. Lengyel Árpád mentette és ápolta a Titanic túlélőit. Lent, a messzi délen a még közeli muszlim világ peremén újonnan létrejött, törékeny államocskák egyensúlyoztak, még a müezzin énekét is át-átsodorta a perzselő nyári szél. A mélykék vizet a Monarchia büszke hadihajói szántották, a világ hatodik legnagyobb hadiflottájának képviseletében. A Monarchia népeinek arányszámait hűen tükröző tiszti és legénységi állományban nagy számban szolgáltak nemzetünk fiai. A Póla-i Tengerészeti Akadémián végzettektől egészen a Budapesti Műszaki Egyetem szakmai gyakorlatát a torpedónaszádokon teljesítő ifjú, leendő mérnökökig. E letűnt világ varázsának megidézése, a magyar műszaki- és technikatörténet kimagasló, világszínvonalú teljesítményeinek (Whithead torpedók fejlesztése, ágyútornyonkénti 3 lövegcső alkalmazása, magyar mélytengeri tengeralattjáró gyártás, partvédő erőd építészet, kiszolgáló hidak, vasutak, technikai bázisok) lajstromba vétele mellett programunk további célokat is kitűzött. Méltó módon szeretnénk megemlékezni azokról a magyar hősökről, akik hazájuk szolgálatában rendkívüli leleményességgel, kitartással és kompromisszumokat nem ismerő, halált megvető bátorsággal szálltak szembe az antant nyomasztó túlerejével. Lerch Egon, Strnad Károly, az U12-es és az U14-es történetei példaként szolgálhatnak az utókor és minden hazafi számára. Mindezt pedig tesszük meseszép környezetben. Égig érő hegyek tövében, keménylombú és citrus ligetek, pálmafák között, melengető késő őszi napfényben a mélykék, végtelen horizonttal a háttérben.

Az első világháború harmadik hetében az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészete blokádot vont Montenegro tengerpartja elé, hogy sem a kis királyság, sem Szerbia ne kaphasson támogatást Franciaországtól. A blokádszolgáltatot 1914. augusztus 16-án délelőtt őfelsége Zenta cirkálója és Ulan nevű torpedórombolója látja el. Francia csatahajók és páncélos cirkálók közelednek, hogy szétzúzzák a blokádot. Az öreg Zenta teljes gőzzel igyekszik kikötője felé. Kétségbeesett versenyfutás kezdődik. A Zenta még jól bírja az iramot, de ekkor kiáltás hangzik az árbockosárból: „Északnyugaton füst!” Egy másik francia csatahajó-kötelék igyekszik elvágni a Zenta cirkáló útját. Hamarosan nyilvánvalóvá válik, hogy bekerítették őket. „Aztán élesen villan két löveg a Courbet fedélzetén – írja a szerző. – Mindenki a becsapódást várta. – Vaklövés – állapította meg az első tiszt. – Megállunk? – Csak nem képzeli, hogy bevonom a lobogót?…” Kisvártatva eldördült az első sortűz, aztán a többi…Indulás előtt érdemes elolvasni Csonkaréti Károly: A Zenta cirkálóval kezdődött c. könyvét, melyből megtudhatjuk a folytatást. 

1. nap: Budapest - Szarajevó

Indulás reggel 6 órakor Budapestről. Utazás Az M6 autópályán, majd Eszék-Zenica érintésével Szarajevóba. Érkezés a délutáni órákban. Tematika útközben: Az orosz-török háború 1878, Bosznia OMM megszállása. A Berlini Kongresszus, Andrássy szerepe és Bosznia jogállása, az okkupáció.Az OMM pacifizáló tevékenysége, Bosznia integrálása a birodalomba (vasút, infrastruktúra, városi építkezések, stb) 30 évvel később: 1908. az annexió. Katonai kiképzés Bosznia-Hercegovinában, a bosnyák katonák "hírneve", teljesítménye az első világháborúban. A világháború közvetlen előzménye: a szerb " fekete kéz" mozgalom és a szerb titkosszolgálat provokációja, a szarajevói merénylet és körülményei 1914.

A szállás átvétele Szarajevóban, majd gyalogos városnézés az óvárosban. Séta a Miljacka folyó partján, fényképezés az OMM korabéli impozáns neomór könyvtár épületénél, majd a Bascarsija negyed északi peremén. Gyalogos séta az oszmán-török negyedben, a legendás piacon (a mesés kelet hangulatával), majd a Gazi Husrev bég múzeumánál (egykori medresze), és a pénteki nagymecsetnél, a Gazi Husrev dzsáminál. Séta a Monarchia korabéli, európai arculatú vásárló utcákon a római katolikus főtemplomig. Szabad program, fakultatív vacsora az OMM vagy az oszmán-török negyedek egyikében és vásárlási lehetőség a színes, hangulatos piacon. Tranzitszállás Szarajevóban (1 éj).

2. nap: Szarajevó – Herceg Novi

Reggeli a szállodában, majd séta a szarajevói merénylet múzeumához, a múzeum megtekintése. Ismerkedés Ferencz Ferdinánd trónörökös szarajevói látogatásával és magával a merénylettel a múzeumban. Továbbutazás 11 órakor Szarajevóból Foca és Trebinje érintésével Herceg Novi-ba (Castelnuovo di Cattaro). Érkezés a késő délutáni – koraesti órákban a Monarchia egykori legendás városába. Tematika útközben: A Jugoszláv összeomlás és a boszniai háború. Bosznia-Hercegovina felépítése és a Daytoni békeszerződés: Bosnyák-Horvát föderáció és a Boszniai Szerb Köztársaság. Montenegró története a kezdetektől 1914-ig, majd szerepe az első világháborúban. Az OMM dalmáciai határainak kialakulása. Az OMM hadiflotta története (személyi állomány, képzés, technikai állomány, ipari háttér, bázis kikötők, stratégiai célok, a déli bázis szerepe és kiépülése). Új haderőnemek a hadrendben: tengeralattjárók és haditengerészeti repülők. A keskeny nyomtávú vasút az öbölben. Castelnuovo di Cattaro "hírneve", presztízse az OMM -en belül.

Érkezés a szálláshelyre Herceg Noviban (4 éj), a szobák átvétele. Vacsora a szállodában, szabad program.

Szállás: Hunguest Hotel Sun Resort 4*

3. nap: Herceg Novi – Kotor - Lovcen-hegy – Gorazda-erőd – Herceg Novi

Reggeli a szállodában. Utazás az öböl peremén az egykori Kumbori és Gjenovici támaszpontok (tengeralattjárók, haditengerészeti légierő) mellett Risan és Perast érintésével. Perast-ban behajózás (apró csónakba), majd átkelés a kisvárossal szemközt emelkedő parányi szigetre, melyet a középkor híres és rettegett kalózai az elzsákmányolt hajók testéből építettek. Rövid séta és fényképezés a kápolnánál illetve a kis múzeum megtekintése. Útközben ismerkedés Cattaro (Kotor) történelmével az OMM időszakig. Városnéző séta gyalog Kotorban: a tengeri kapu, főtér, az egykori OMM Hadiflotta főparancsnoki épülete, a székesegyház, a püspöki palota, az olasz reneszánsz paloták, sikátorok, majd látogatás a haditengerészeti múzeumban, ahol kiemelten az OMM hadiflotta anyagát bemutató részleggel foglalkozunk.  Eredeti fényképek, modellek kapcsán felelevenítjük a flotta egy-egy hajójának, legendás parancsnokának tetteit. Rövid szabad program a városban, fakultatív lehetőségek: ebéd egyénileg  vagy séta a város fölé magasodó, szédítő középkori erődrendszer látogatható részeihez.

Délután utazás a Lovcen-hegyre a szédítő, 18 km hosszú szerpentinen a Krstac-hágóig. Ismerkedés az 1759 méter magas  Lovcen-hegy geológiájával, mitológiájával, a szerpentin kiépülésével (annak legendájával), többszöri fényképezéssel. Kiemelt téma: a “Lovcen-ütegek” története az I. világháborúban, a Krstac-hágón, az egykori ütegek egyik pozíciójából az öböl megtekintése. Visszaút a szerpentinen, utazás az öböl egyik legbelső pontját védő,  viszonylag jó állapotban máig megmaradt “Gorazda” OMM erődítményhez. Az erőd meglátogatása, fényképezés. Utazás Tivat-on át Lepetane-be, komppal (autóval együtt) átkelés az öböl vizén, majd érkezés Herceg Novi-ba vacsora előtt. Tematika: Kumbori bázis (tengeralattjárók, légierő), Gjenovici bázis. Cattaro, a főparancsnokság. A Lovcen-ütegek története és azok semlegesítése. OMM erődépítészet (alapelvek, szerkezet, alkalmazott anyagok, statika)

4. nap: Herceg Novi – Mamula-erőd – Arza-torony – Herceg Novi

Reggeli után “erődtúra” a Cattaro (Kotor)-i öböl bejáratánál.  Utazás autóbusszal Tivatba (átkompolás autóval az öböl túloldalára), majd érkezés a haditengerészeti támaszpont bejáratát láncszerűen védő hármas erődrendszer legkeletibb tagjához, az Arza-toronyhoz. Útközben ismerkedés a partvédő erődrendszer koncepciójával, a Lazar Mamula tábornok által tervezett (Arza toronnyal szemközti szigeten emelkedő, napjainkba éppen szállodává történő átalakítás alatt álló) Mamula erőddel és a ma pillanatnyilag Horvátország területéhez tartozó Ostro-foki erőddel. A toronyerőd fényképezése (megtekintése belülről nem lehetséges), majd ismerkedés a partvédő erődök harci cselekményeivel, a békeidők “belövési” gyakorlatával, az öblöt védő műszaki zárakkal és egyes harci cselekmények idején a védők leleményes, ellenséget megtévesztő tevékenységével. Dél körül továbbutazás Montenegró történelmi hangulatú, de mára trendi nyaralóhellyé átalakított „turista zászlóshajójába”, Budvába. Séta a középkori falakkal övezett, hangulatos és szépen karban tartott óvárosban, a milliárdosok által is gyakran látogatott luxus yacht kikötőben (Claudia Schiffer, Angelina Jolie, Brad Pitt is előszeretettel fordulnak meg itt), majd fakultatív lehetőségként a vármúzeum megtekintése és ebédlehetőség. Délután visszaérkezés autóbusszal (és komppal) Herceg Noviba. A temetőben az OMM katonasírok megtekintése, majd rövid séta az óvárosban.

Vacsora a szállodában. 

5. nap: Herceg Novi – Virpazar – Cetinje – Herceg Novi

Reggeli után Utazás Montenegró festői tengerpartján (kompolás Tivat irányában) Budva, Becici, Sveti Stefan elegáns üdülőhelyeinek érintésével Castel Lastua-ba (Petrovac), ahol fényképezés az öböl közepén található szigeten épült kápolnánál(a kontinensről, magaslati pontról). Ismerkedés a Zenta cirkáló történetével (építés, külföldi missziók, Kína, boxerlázadásban betöltött szerepe és az 1914-es blokád tevékenység valamint a francia hadiflottával vívott csatájának és elsüllyedésének története). Továbbutazás festői hegyvidéki tájon, fényképezés az OMM egykori határvidékét őrző erődítménynél, majd érkezés Virpazar-ba, az egykori török szandzsák-székhelyhez, az Albániával határos tó partján épült kisvárosba.

Ebéd és borkóstoló egy helyi étteremben (montenegrói sonka, borok, mézes fánk kóstoló), az étteremben a falon kiállított korabéli, 1914-es helyi újság megtekintése, mely a Zenta cirkáló elsüllyesztését adja hírül. Továbbutazás Cetinjébe, Montenegro egykori fővárosába.

Az OMM emlékek megtekintése, az egykori nagykövetség épületének fényképezése a “követségek utcáján”, majd az OMM ágyúk fényképezése a múzeum mögötti parkban. A királyi Palota kertjében az óriási, egykor hadi célokat szolgáló Montenegro domborzati makett megtekintése és elemzése. Szabad program, fakultatív lehetőség: az egykori királyi palota vagy a kolostor megtekintése. Visszaút Herceg Noviba, érkezés vacsoraidőben. Tematika: Az OMM legdélebbi határvárosa. A Zenta cirkáló története és pusztulása, a túlélők története. Virpazar természeti adottságai, története. Cetinje-Montenegró fővárosa, Montenegró szerepe az első világháborúban és azt követően.

6. nap: Herceg Novi – Dubrovnik – Pocitelj - Mostar

Reggeli után utazás a történelmi Ragusa-ba (Dubrovnik). Érkezés a déli órákban, gyalogos városnézés az Adria gyöngyszemeként is aposztrofált városban. Útközben ismerkedés a történelmi Raguza létrejöttével, a Magyar Királyság és Velence küzdelmeivel, a levantei kereskedelemben történő részvételével, az olasz karakterű építészetével és a függetlenségi korszakkal, majd az 1667-es fökdrengéssel és következményeivel, valamint a Napoleoni korszakkal, majd az 1814-től Habsburg, és 1867-től OMM fennhatóság alá tartozó város szerepével az OMM hadiflotta szabadságos tisztjeinek életében, OMM korabéli átalakításokkal a városban. A városnézés során  megtekintjük a haditechnikai újításként épített Bokar erődöt (kívülről), a Minceta bástyát és az óvárost övező, hibátlan falgyűrűt, majd a Ferences kolostorban Szent László királyunk ereklyetartóját, a város főutcáját, a könnyed olasz gótikus palotákat és Városházát, a régi kikötőt, ahol egykoron 300 gálya (karakk) horgonyzott, a Domonkos kolostort (kívülről) és a katedrálist, mely  Szent István királyunk ereklyéjét rejti. A városnézés után szabad program, fakultatív lehetőségek: ebéd egyénileg, illetve séta a várost övező falgyűrűn (félig vagy teljesen körben).


Továbbutazás Horvátország, Bosznia (Neum-i tengeri kijárat) majd Horvátország területén a Peljesac-félsziget panorámája mellett Boszniába, a Neretva folyó völgyében elterülő, Mátyás királyunk alapította festői, középkori kisvárosba, Pocitelj-be. Útközben ismerkedés a középkori Magyar Királyság Balkán politikájával, a terjeszkedő oszmán-török hatalommal szemben szisztematikusan kiépített, mélységben tagolt déli védelmi rendszerével, az azt támogató erődrendszerrel, dunai hadiflottával, migrációs politikával, földbirtok-és haderő szerkezeti reformokkal és politikai tevékenységgel. Rövid közös séta a Neretva partján, festői, félköríves hegygerinccel védett, középkori várral koronázott óvárosban, mely őrzi az oszmán-török kor hangulatát. Igazi török kávé kóstolási lehetőség, a speciális, helyi gyümölcsök és rakijában áztatott gyümölcsök vásárlási lehetősége. Továbbutazás a Neretva folyó mentén Mostar-ba. Séta a híres hídig, majd a gyönyörűen felújított, hangulatos oszmán-török milliőt kínáló óvárosban a megannyi bazár között. A híd múzeumában (belépő egyénileg) az OMM koraszak legendás fényképének megtekintése, melyen Ferencz József császár látogatja meg a várost. Rövid szabad program. A szállás átvétele. Tranzitszállás Mosztárban (1 éj).

Szállás: Shangri La Mostar 3*

7. nap: Mostar - Budapest

Korai reggeli után utazás a Szarajevo-Zenica-Doboj-Eszék-Budapest útvonalon, érkezés Budapestre 18-20 óra között, a határátlépésektől és a forgalmi helyzettől függően.

 

UNESCO Világörökségi helyszínek
  • Dubrovnik óvárosa 
  • A Kotor-régió természeti és kultúrtörténeti értékei 

Fakultatív programok

Javasolt felkészítő programok az indulás előtt:

- Közös látogatás a budapesti Hadtörténeti Múzeumban. Az OMM vonatkozó kiállítási tárgyainak megtekintése, szakmai vezetéssel
- Látogatás a Lajta monitoron Budapesten. Szakmai vezetővel a hajó bejárása, a hajó történetének ismertetése, koncepció, technikai paraméterek, hadi cselekmények ismertetése.  
 -Haditengerészeti kiegészítő élményprogram: Sportlőtéren az első világháborúban is használt kézi lőfegyverek megtekintése, majd az éles lőfegyverek kipróbálása, éles lövészet.


Részletekért érdeklődjön irodánkban!

További információk

Indulás: 06:00-kor a Budapesten a Hősök teréről (Olof Palme sétány, Városligeti Műjégpálya elől)

Felszállási hely (kérjük, felszállási szándékát foglaláskor jelezze):
06:15-kor Budapest, Budafoki út 111-113., OMV Benzinkútnál
További csatlakozási lehetőségek az M6-os útvonalán, előre egyeztetett helyszínen és időpontban.

Útlemondási és BBP (betegség-, baleset-, poggyász) biztosítás

Útlemondási (storno) biztosítást minden szolgáltatás részvételi díjából számolunk. Az útlemondási biztosítás mértéke: 2,2%
Választható 4%-os mértékű Z1 útlemondási biztosítás is, amely esetében a Covid-19 fertőzés kapcsán hatósági karanténba kerülés biztosítási eseménynek számít. Vagyis, ha valaki az utazását megelőző 10 napban hatósági karanténba kerülne Covid-pozitivitása miatt, az számíthat a biztosító segítségére.
Amennyiben az útlemondási és BBP biztosítást együtt rendelik meg, abban az esetben útlemondáskor az utast nem terheli önrész.
A biztosításokről bővebben IDE KATTINTVA tájékozódhat.

Árak és indulás
Indulás - visszaérkezés
Utazás hossza
Ár
 
2021.09.29. - 2021.10.05.
7 nap / 6 éj
345 000 Ft
Foglalás

A foglalás gombra kattintva elsőként az utazás végösszege kalkulálható.
Ha az ajánlat megfelelő, akkor ugyanazon a felületen a foglalás is elkészíthető.

AZ ÁR TARTALMAZZA
  • az autóbuszos utazást
  • a szállást 3-4*-os szállodákban, reggelis ellátással
  • 4 alkalommal vacsorát és
    1 alkalommal ebédet
    (helyi bor-, sonka- és fánk kóstolóval)
  • az utazást autóbusszal
  • a helyi idegenvezetőket
  • a kompjegyet és a hajókirándulást
  • a felsorolt programokat
  • a magyar nyelvű szakmai idegenvezetést
AZ ÁR NEM TARTALMAZZA
  • az idegenforgalmi adót
    (helyszínen fizetendő)
    kb. 6 EUR/fő
  • az útlemondási biztosítást
    2,2% 
    (vagy COVID-19 fedezettel: 4%)

EGYÉB KÖLTSÉGEK

  • BBP utasbiztosítás (Aegon)
    - Basic: 590 Ft/fő/nap
    - Extra: 790 Ft/fő/nap
    - Exclusive: 1.090 Ft/fő/nap
  • Belépők
    (helyszínen fizetendő)
    kb. 45 EUR/fő
  • Egyágyas felár
    43 000 Ft
Kérdése van az útról?
Kérdezze szakértőnket!
Gim-Alé Krisztina
+36 (1) 207 8224
Gyurgyovits Éva
+36 (1) 354 3994
Visszahívás igénylése

vagy kérjen visszahívást!

Visszahívás igénylése

Az adatvédelmi nyilatkozatot elfogadom. (megtekintés)
Az út idegenvezetője

Tanács Gábor

 gabor.jpg

Történelem-földrajz szakos tanár, idegenvezető. Szakterülete a haditechnika és a hadászat, egyik kedvenc témája az Osztrák-Magyar haditengerészet története. Katonai hagyományőrző csapat tagja (Szegedi III. honvéd zászlóalj, 1848/49) és aktív sportlövő, a dinamikus lövészsportok sportágaiban (IPSC, Steel Challenge). Magyar válogatott, a Sig Sauer fegyvermárka magyarországi márkaképviselő sportlövője, hatszoros Európa Bajnok, országos bajnok. Különböző történelmi korszakok egyenruháit, felszereléseit, fegyvereit napi szinten használó, oktató. Egy gyermek édesapja, hobbyja a munkája: az idegenvezetés.

thumb_hadihajo_omm_tura.jpg


 

 

9 nap / 8 éj
2021.09.19. - 09.27.


227.000 Ft/főtől

3 nap / 2 éj
2021.09.24. - 09.26.


75.900 Ft/főtől