2017-es katalógus letöltés

A katalógus letölthető itt.

Csoportos utazás




Szállás ajánlatunk


Туристическая
компания
«1000 Дорог»

Ведущий туроператор по Венгрии

Körutazás a Spitzbergákon

A Spitzbergák szigetvilágának körbehajózásával számos sarki kalandban akad részünk: jegesmedvék, rénszarvasok, rozmárok, fókák, bálnák és sok más érdekes és különleges állat várja a lelkes felfedezőket, fotósokat és természetjárókat.

 

 

1. Nap – Longyearbyen (Spitzbergák), indulás

Longyearbyen kisvárosa abban a kitüntetésben részesült, hogy adminisztratív központja lehet a Spitzbergák szigetvilágának, ebből a városkából indul utazásunk. Meglátogatjuk a Sarkköri Múzeumot, ez remek kezdése sarki kalandunknak!

Beszállás a Sea Spirit fedélzetére a délutáni órákban, kihajózás után szorgosan fürkésszük a vízben hajónkat köveítő bálnákat miközben elhagyjuk Isafjordent.

031.jpg 062.jpg 004.jpg

 

 

2. Nap - Ny Ålesund település – Krossfjorden, Július 14. Gleccser

Reggel meglátogatjuk a világ legészakibb települését, Ny Ålesund-ot. A várost 1917-ben alapította egy bányás vállalat napjainkban azonban különböző országok számos kutatóállomásának ad otthont. A kikötőtorny testesíti meg az Arktisz felfedezésének nagy történetét melyet még Amundsen és Nobile használtak a léghajós repülésükhöz az Északi-sarkra.

Délután hajónk eléri a festői Krossfjordent. Zodiacokba (gumis motorcsónak) pattanunk és a Július 14-e Gleccser mentén hajózunk tovább. Ez a hely figyelemreméltó látvánnyal büszkélkedhet: kék jég, zöld lejtők közel a gleccserhez, vadvirágok színes kavalkádja és madárkolóniák nyüzsgése a közeli sziklákon. Néhány gyönyörű sarki róka is settenkedik itt, várva mikor esik ki egy óvatlan madárfióka a fészkéből.

 

3. Nap - Liefdefjorden, Andøya-sziget – Monaco Gleccser

Liefdefjorden táját akár  „A víz különböző formái” c. bemutatóként is használhatnánk egy előadáson. Gleccsereket formál és havat, esőt, felhőt, hullámzó vizet és jégtömböket. Andøya-szigetén sétára indulunk, hogy felfedezzük a tundra változatos táját és a sarki madarak különböző fajait. Majd folytatjuk utunkat és egyenesen szemközt megyünk a Monaco Gleccserrell. Néha jegesmedvék bukkannak fel a gleccseren, ezek kihagyhatatlan pillanatok nagyszerű fotók készítésére.

010.jpg 048.jpg 060.jpg

 

 

4-5. Nap – Phippsøya-sziget, Seven-sziget  – Majd a jégen

Észak felé tartunk, tervezett érkezés Phippsøya-szigetére, a Hét-sziget szigetcsoport legnagyobbikára. A sziget és környéke nagyszerű helyszín rozmárfotózásra valamint a jegesmedvék egyik kedvenc vadászterepe. Majd még egy napot töltünk a jégtáblákon, hogy maximalizáljuk az Arktisz Urainak megfigyelését – rozmárok és jegesmedvék nyomában.

 

6-7. Nap - Hinlopen Strait, Alkefjellet – Nordaustlandet, Augustabukta és Torrelneset

A hajónk megérkezik Hinlopen Strait-be, maga előtt tolva az úszó jégtáblákat. Ez a vidék fókák, jegesmedvék és hósirályok otthona. Ismét zodiacokba szállunk és Alkefjellet sziklái mentén hajózunk ahol vastagcsőrű lummák ezrei pihennek. A madárkolóniák bőséges tojáslakomát jelentenek a jegesmedvék és sarki rókák számára, akik a sziklák tövében lesik zsákmányukat. Egy másik remek megfigyelési lehetőségünk lesz Augustabuktában, Nordaustlandetben, a rénszarvasok otthonában ahol költő hósirályok és rozmárok is megfordulnak. Torrelnesetben felfedezzük a Spitzbergák drámai földrajzi kontraszját: a sarki sivatagot a világ harmadik legnagyobb jégsapkája mellett ami a közeli tengerrel találkozik.

018.jpg 005.jpg 054.jpg

 

8. Nap - Barentsøya és Edgeøya – szigetek

A kis méretnek most nagy hasznát vesszük, hiszen hajónk könnyed manőverrel siklik Freemansundet szorosán keresztül a Barents-sziget és Edgeøya-sziget között. Mindkét sziget felfedezését beterveztük a mai napba. Sundenseti partraszállással kezdünk ahol sziklás hegyeken sétálunk hogy élvezhessük az elénk táruló tundra és tavak kellemes és csodálatos látványát. Itt libanyájakat és néhány északi búvárt is láthatunk lassan úszva köreiket a biztos távolban lévő sarki fókáktól persze a rénszarvas is gyakori vendég errefelé. Azok számára akik érdeklődnek a sarki kutatások történelme iránt ellátogathatnak egy prémvadász kunyhóba ami a Julius Büdel’s Stauferland expedícó bázisául szolgált. Az ő idejükben a Stauferland expedíció a valaha volt legnagyobb tudományos műveletei közé tartozott a Spitzbergákon.

 

Folytatjuk történelmi felfedezőutunkat Knapp Lee-be, Edgeøya-án. Itt láthatjuk majd a korai bálna- és rozmáripar maradványait, a pomorok jelenlététét (a Fehér-tenger térségében élő orosz nép akik Svalbardba hajóztak vadászni és halászni), régi norvég prémvadászkunyhókat, elhagyatott svéd, orosz és dán kutatóállomásokat. A történelmi épületek mögött a parton pihenő rozmárok festik a hátteret.

 

9. Nap – Hornsund

Reggel lélegzetelállító látványban találjuk magunkat Hornsund hegycsúcsai kíséretében a Déli-Spitzbergákon, a legmagasabb csúcsa 1 431 m magasan emelkedik. Egy másik igazán különleges hegy, a Bautaen, egy hatalmas viking kardra hasonlít. A csúcsokra nézve megértjük miért adták az első dán felfedezők a „Spitsbergen” azaz „csipkézett hegyek” nevet a térségnek. Továbbá láthatunk még 14 gleccsert és kis szerencsével fókákat és jegesmedvéket is.

047.jpg 013.jpg 005.jpg

 

 

10. Nap - Bellsund, Ahlstrandhalvøya – sziget

Tervezett érkezés Ahlstrandhalvøya – szigetére ahol a Bellsund fjord bejárata van. A parton, nem messze a partraszállási helyünktől beluga bálnák százainak csontvázai hevernek – a múlt kegyetlen emlékei az ipari bálnavadászatról. Teszünk egy sétát a tundra virágzó, lila kőtörőfűvel borított síkságán. Jó esélyünk van rá, hogy látunk néhány rénszarvast is. A visszautunk a magasabb hegyoldalon vezet ahonnan gyönyörű panoráma tárul elénk Bellsund környező hegyeire – majd búcsúzunk a sarkkörtől.

 

11. Nap - Longyearbyen, Spitzbergák, partraszállás

Arktiszi kalandunk véget ér Longyearbyen kikötőjében. A partraszállást transzfer követi a reptérre az osloi járathoz.

 

057.jpg 081.jpg 084.jpg

 

További Hasonló utazásainkat ide kattintva találja!

 

049.jpg 053.jpg 010.jpg 022.jpg 081.jpg 027.jpg 062.jpg 084.jpg 008.jpg 045.jpg 005.jpg 037.jpg 043.jpg 020.jpg 039.jpg 001.jpg 013.jpg 044.jpg 042.jpg 054.jpg 057.jpg 038.jpg 104.jpg 109.jpg 111.jpg 112.jpg 092.jpg 090.jpg 088.jpg 078.jpg 079.jpg 071.jpg

SVALBARD (SPITZBERGÁK) FEHÉR VÁNDORAI

2012. októberében a világsajtó kiemelten kezelt klimatológiai témája az Északi sarkkör (Arctic) jegének soha nem látott nyári zsugorodása és ezzel együtt a jegesmedvék életterének esetleges megszűnése volt. Egyes prognózisok már az északi jégpáncél teljes eltűnését vetítik előre, 3-4 évtizeden belül és fokozatosan gyorsuló ütemben... Írásunk bolygónk legnagyobb szárazföldi ragadozóinak nyomát követi Svalbard-on (Spitzbergák), bemutatva az eurázsiai Barents szub-populáció sajátosságait.

Isbjørn jellemzése

Földünk jegesmedve állományát 20.000 – 25.000 egyedre becsülik. (Minden kutató egyetért abban, hogy ez egy nehezen meghatározható, igen jelentős hibaszázalékot tartalmazó adat). A Norwegian Polar Institute kutatói 20 szub-populációt (alpopuláció) különböztetnek meg az Arktisz területén, amiből 30% él Eurázsia északi végein. Isbjørn (jégmedve norvégul) néven azt a megközelítőleg 3.000 példányt illethetjük, akik „részben norvég fennhatóság alatt élve” a Barents szub-populációhoz tartoznak. A Barents tenger jéggel fedett vizeinek- és egyben a szub-populáció elterjedésének határait a Spitzbergák – Ferenc József-föld – Novaja Zemlja szigetvilágai alkotják. Az Északi-sarkvidék élővilága a ciklikusan változó déli jégperemek mentén koncentrálódik (Arctic ring of life) – ezen az életgyűrűn jutnak át egyes medvék a nyugaton lévő Grönlandi- illetve a keletre elhelyezkedő Kara-tengeri szub-populációk területeire.

Svalbard jegesmedvéinek megfigyelésére, megóvására az elmúlt 2 évtizedben jelentős erőfeszítéseket tett – és tesz Norvégia kormánya: 1990-óta 1.100 egyedet jelöltek meg. (!). Jelenleg is több mint 100 anyamedve visel műholdkövetéses rádió nyakörvet (!), rendszeres a különböző életkorú egyedek befogása, megismételt orvosi vizsgálatok elvégzése érdekében.

A megfigyelések adataiból egyértelműen kiderül, hogy az óriási fehér vándorok igazi nomádokként róják a Barents-tenger jégmezőit. A barnamedvéktől eltérően, egyáltalán nem rendelkeznek saját territóriummal. Napi 50-70 km távolságot sétálnak táplálék után kutatva, nem ritkán évi 5.000 km vándorutat megtéve (!) Svalbardról rendszeresen átjárnak a Ferenc József-földre és vissza, de vannak olyan egyedek is, akik többször megtették a „Novaja Zemlja oda – vissza útvonalat”. Megnyúlt testük, fejformájuk, hosszabb nyakuk, úszásra szakosodott lábaik, vízhatlan bundázatuk – mind, mind a vízi élethez történő tökéletes alkalmazkodás eredményei. 9.7 km/ óra sebességgel úsznak hosszútávon, nem ritkán 250-300 km napi teljesítményeket megtéve. (!) Így Földünk legnagyobb szárazföldi ragadozói (a Spitzbergákon élő hímek átlagos tömege 480 – 520 kg, a legnagyobb lemért példány 850 kg volt) valójában tengeri életet élnek. A víz alatt úszó medvék 2 perces búvárkodásra merülnek csak alá – vadászati módszereik következtében, nem töltenek hosszú időt a mélyben.

Találkozás

„Medvével találkozni, nagy szerencse – nem találkozni vele, még nagyobb…” mondják ma is sokszor Székelyföldön. Nem volt más a vélekedés Longyearbyen-ben, a Spitzbergák fővárosában sem, egészen az egy évtizeddel ezelőtt történt teljes szemléletváltásig. Veszélyei ellenére (vagy éppen azért) ma a világ minden tájáról érkező látogatók egyik legféltettebb vágya, hogy megpillanthassák, esetleg le is filmezhessék az Arktisz csúcsragadozóit.

„Longyearbyen-be érve nincs olyan külföldi, aki 5 percen belül ne kérdezne rá a medvékre” mondja Emelie Vatvik a városban élő turisztikai szakemberek egyike. „Indokolt is a kíváncsiság, hiszen az utca végén már az ő világuk kezdődik. Ha a birtokukra lépünk, a maximális biztonságra kell törekednünk. Nem lehet elégszer kihangsúlyozni, mennyire fontos a felkészülés és óvatosság” teszi hozzá.

Svalbard 1-1 felnőtt medvéjének évi kalóriaszükséglete 60-80 db gyűrűs- és szakállas fóka elfogyasztásával fedezhető. Ez egy állandó szám, amin csak nagyon lassan változtathat a kiválasztódás. A medvék nyáron koplalnak (sokszor hónapokig nem jutnak élelemhez), így állandóan éhesek. Bármennyire is ismerjük a méretben hasonló, rokon, Kodiak medvék (amerikai barnamedvék) természetét, viselkedését – itt azonnal felejtsük el az eddig tanultakat. Kezdésként két szabályt kell megjegyeznünk: 1./ Fegyveres kíséret nélkül soha ne hagyjuk el Longyearbyen városát, 2./ Mindenben kövessük fegyveres kísérőink utasításait.

A jegesmedve – ember találkozás során, soha nem tudni, mi fog történni. A megpillantott ragadozó szemérmesen elhúzódhat – vagy egyenesen csoportunkra támadhat. A Norwegian Polar Institute statisztikái szerint évi 3-5 medvét kell kilőni önvédelemből, emberekre támadás következtében. Szinte minden évben történnek halálos támadások. Az elkövető medvék fiatal egyedek, sérült idős példányok, vagy bocsaikat védelmező anyák. A jegesmedve támadása soha nem blöff (a rokon Kodiak medvék ember elleni támadásainak 90%-a csak erődemonstráció, s elfordulnak az embertől 1-2 m-re – legalábbis ezt írják a szakkönyvek és kiadványok…)

A megpillantott medvéről ne vegyük le a szemünket, amíg biztos távolra nem kerülünk tőle. Ahol medve nyomok láthatók (partvonalak, gleccserek előtere, átjárók) fokozottan figyeljünk, hiszen rendszeresen használt csapáson járhatunk. A vadonban való táborozásnak külön szabályai vannak. A fegyveres őrök elektromos jelződrótokkal kell, hogy körbekerítsék a tábort (ez törvényileg előírt, kötelező procedúra). A medvéknek rendkívül jó a szaglása (1 m mély hó alól is kiszagolják a rejtőzködő gyűrűs fókát, illetve 100 km távolságból is képesek követni a nőstények nyomát a párzási időszak alatt) így külön szabály az, hogy olyan ruhában ne tartózkodjunk – olyan sátorban ne tartózkodjunk – amelyben korábban főztünk. Bontott élelmiszert az éjszakai táborban sohasem szabad tárolni. Alapszabály, hogy éjszaka a füstbombával kiegészített elektromos vezetékek mellett, szánhúzó kutyák és kísérő személyzet is őrizze a tábort.

„Jegesmedvét látni, fényképezni - sokak számára az emberi élet egyik legkülönlegesebb mozzanata, eseménye” magyarázza E. Vatvik. „Vannak akik többször is visszatérnek és belátták, nem tudják - nem szükséges megmagyarázni, miért.”

Mára a kutatók feltérképezték a szigetek legfontosabb medve zónáit (a nőstények fialási területeit). A N.P.I. adatai alapján a legjelentősebb medve populáció a Károly király földön (Kong Karl’s Land), Hopen,- Edgeøya és Nordaustlandet szigetein található. A piciny Kongsøya szigete valószínűleg bolygónk legsűrűbben belakott jegesmedve övezete: 12 db fialó nőstényt számoltak össze 1 km2-nyi területű hómező alatt.

Globális felmelegedés vs. a Megállapodás védelme

A globális felmelegedés kedvezőtlen hatásait számos különböző tematika irányában követik, mérik a kutatók. Néhány kutatási terület:

  • A felmelegedés okozta új paraziták és baktériumok hatása

  • A felmelegedés okozta rövidebb táplálkozási időszak következményei

  • A rövidebb táplálkozási időszak okozta méret és állomány csökkenés

  • A felmelegedés okozta izoláltság hatásai (a jégpáncél zsugorodásával csökken az átjárási lehetőség Grönland és a Kara-tenger irányába)

Svalbard csúcsragadozóinak szervezete indikátorként jelzi a környezetszennyezési mutatókat is (a medvék testében koncentrálódik minden méreg). A mért adatok és előrejelzések évről - évre riasztóbbak. A jegesmedvék világa a végóráit éli.

Az Arktisz államai (Norvégia, Dánia /Grönland/, Oroszország, Kanada és az Egyesült Államok 1973-ban írták alá a jegesmedvék védelméről szólóThe International Agreement for the Conservation of Polar Bears and Their Habitat törvényt. A norvég környezetvédelemben csak the Agreement / „A Megállapodás”- ként emlegetett törvény kitér a medvék hagyományos kultúrák (eszkimók) általi,- és sport vadászati szabályozására is. A Spitzbergákon nem élnek inuit őslakosok (eszkimók) – így Norvégia, egyetlen országként, teljes vadászati tilalmat vezetett be. A több évtizedes hatékony védelemnek köszönhetően (Norvégiában már 1927 óta léteztek jegesmedve vadászati szabályok) a jeges szigetek fehér vándorainak száma jelentősen emelkedett – sőt az utolsó 5 évben sem csökkent.

Svalbard kormányzója a Sysselmann, ugyanúgy, mint Norvégia kormánya, „hadat üzentek” a globális gazdasági-, és környezeti folyamatoknak: Norvégia már beadta kérelmét a 61.000 km2 területű szigetvilág UNESCO Világörökségi védelmére, s több mint egy évtizede „Földünk egyik legjobban óvott vadonja”-ként pozícionálja és kezeli és Svalbardot.

Az alig 1.500 lakosú Longyearbyen meglepő színvonalú és felszereltségű múzeumában (Svalbard Museum) már ma is meglepően magas a látogatók száma: 15.000 eladott belépő/év. Mindannyian ugyanazért érkeznek ide, bolygónk legészakibb, menetrendszerinti közlekedéssel is megközelíthető pontjára – hogy talán megpillanthatják a hatalmas fehér medvét.

Svalbard fehér vándorai egy globális küzdelem főszereplőivé váltak. Globális felmelegedés versus „a Megállapodás” kereteire épülő természetvédelmi intézkedések az Arktiszon. Az elkövetkező emberöltő klimatikai folyamatainak indikátorai, természetfilmjeinek dokumentarista sztárjai. Egyre többen úgy látják, sorsuk az emberiség sorsa.

* * *

Szöveg: Gőgös Norbert

Forrás: Norwegian Polar Institute: Polar Bears in Svalbard - 2005

 


 

Spitzbergák / Svalbard, Európa legnagyobb vadonja

Az északi szélesség 74°- 81° között elterülő szigetvilág a Nordkapp (Európa legészakibb, közúton megközelíthető pontja) és az Északi-sark (Földrajzi Északi-sark) „félútján fekszik”, mindkettőtől megközelítőleg 1000 – 1000 km távolságra. A Norvégia fennhatósága alá tartozó szigetvilág területe 62.050 km2 (Svájc méretének a másfélszerese), nemzetközileg használt nevét – Spitzbergen – a Jeges-tengerből kicsúcsosodó hegyeiről kapta. A szigetek norvég neve – Svalbard – a múlt század elején jelent meg a köztudatban, s végérvényesen csak 1925 óta tartozik az anyaországhoz, hiszen azóta tartózkodik állandó norvég kormányzó (a Sysselmannen) a tartományi fővárosban, Longyearbyenben. A szigetek felületének 60%-át fedik gleccserek, s a rendkívül tagolt partvonalakat kristálytiszta vizű fjordok övezik, minden irányból. Longyearbyenbe az Isfjorden fjord vizén (jégpáncélján…) lehet bejutni, s aki elér ide, elmondhatja, hogy járt a fények igazi fővárosában, hiszen az április 20 – augusztus 23. időszakban a napkorong egy pillanatra sem bukik a horizont alá. „Az érem sötét oldala”, az október 26 – tól február 15-ig tartó, fogcsikorgató sarki éj is tartogat egy csodát az ekkor idelátogató kevesek számára: az északi fény (aurora borealis) ekkor tart rendszeres néma vetítést a nyílt égbolt végtelen multiplexén.

A tartományi főváros szélső házai mögött már Európa messze legnagyobb vadonja kezdődik: A hét nemzeti park, hat vadrezervátum és tizenöt madárrezervátum együttes területe meghaladja a 40.000 km2-t. Svalbard napjainkra bolygónk legszigorúbban védett arktikus természetvédelmi paradicsomává vált. A norvég kormány 2007. évi 5161. referenciájú előterjesztése alapján a teljes szigetvilág az UNESCO világörökségi védelem várományosa. (!)

 

Jegesmedve birodalomban

A Spitzbergák minden lakosára jut minimum 1 db jegesmedve. Földünk legnagyobb szárazföldi ragadozójának állományát 20.000 – 25.000 egyedre becsülik, amiből 30% él Eurázsia északi végein. Isbjørn (jégmedve norvégul) néven azt a megközelítőleg 3.000 példányt illethetjük, akik „norvég, vagy részben norvég fennhatóság alatt élnek”. A Barents tenger jéggel fedett vizeinek- és egyben az isbjørn szub-populáció elterjedésének határait a Spitzbergák – Ferenc József-föld – Novaja Zemlja szigetvilágai alkotják. Magyarul: Svalbard jegesmedvéi rendszeresen átjárnak a Ferenc József-földre és vissza, de vannak olyan egyedek is, akik többször megteszik a Novaja Zemlja „retúr útvonalat” is. A szigetek fehér óriásainak megfigyelésére, megóvására Norvégia kormánya az elmúlt 2 évtizedben igen jelentős erőfeszítéseket tett – és tesz: 1990-óta 1.100 egyedet jelöltek meg. (!). Jelenleg is több mint 100 anyamedve visel műholdkövetéses rádió nyakörvet (!), rendszeres a különböző életkorú egyedek befogása, a szabályos időközönként megismételt orvosi vizsgálatok elvégzése érdekében. A kitüntetett figyelem motivációiból ezúttal két aspektust említsünk meg:

1./ Turisztikai: A fehér óriások jelenléte az egyik legfontosabb vonzerő a luxushajó járatok üzemeltetői és a szárazföldi utasokat számára egyaránt. Longyearbyen egyre inkább bővülő turisztikai szolgáltatásai jelentős mértékig a féltonnás, fehér óriásokra épülnek.

2./ Természetvédelmi: Az egyre aggasztóbb felmelegedés ellenére is (2012 nyarán 10%-kal több jég olvadt el az Arktiszon, mint valaha. Változatlan ütemű olvadás esetén, egyes prognózisok szerint 2020-ra, vagyis 8 éven belül /!/ nyáron el fog tűnni az északi tengerek jégtakarója – ami a kipusztulásba sodorja a jegesmedvéket) Norvégia kormánya így üzen hadat a globális gazdasági-, és környezeti folyamatoknak. A medvék megóvása nemzeti üggyé és küldetéssé vált: Egyre több norvég úgy látja, a medvék sorsa – saját jövőjük is. Az Arktisz államai (Norvégia, Dánia /Grönland/, Oroszország, Kanada és az Egyesült Államok) közül Norvégia - egyetlen országként - teljes vadászati tilalmat vezetett be a medvékre.

A Spitzbergák magyar kutatója

Az Arktisz kutatás úttörői között szerepel egy magyar tudós, Cholnoky Jenő (1870 – 1970) neve is. Cholnoky 1910. nyarán látogatott el a Spitzbergákra (103 évvel ezelőtt!), s az itt végzett kutatásokról részletes beszámolót készített a Földrajzi Közlemények számára. A látottak annyira lenyűgözték az ekkor már országosan ismert földrajz tudóst, hogy egy népszerű tudományos könyv megírásába kezdett, egy afféle „sarkvidéki enciklopédia” megszerkesztésébe. 4 év alatt készült el A jégvilág. A sark-kutatások története c. munkája, aminek kiegészített és átdolgozott kiadását 1929-ben is kiadták (az Északi- és Déli-pólus felfedezése után). A könyv Magyarország elsőszámú sarkkutató kézikönyvévé vált, számos ábrával, fotóval és leírással a Spitzbergákról.

Szöveg: Gőgös Norbert

 


 

Spitzbergák – az Arktisz kapuja

Földünk eme, legészakibb, menetrendszerinti járatokkal elérhető pontja, az elmúlt 10 évben az európai közbeszéd részévé vált, sőt felkerült a legegzotikusabb turisztikai célpontok listájára is. Hogyan lehetséges - minek köszönhető ez? Rövidke írásunk a válaszokat kutatja, kutya- és motoros szánon utazva a jegesmedvék birodalmában – Svalbardon.

Longyearbyen - A jégvilág kulturális központja

Grönland és Kanada egyes részein (és az alaszkai kiadványokban – de csakis ott…) él néhány ember ennél északabbra is. A „Spitzbergák fővárosa” Longyearbyen azonban az egyetlen valódi város, napi közlekedési összeköttetéssel a világ más részei felé. Az északi szélesség 78° -án létrehozott kulturális sziget rendkívül fejlett infrastruktúrával (Földünk egyik legfejlettebb infrastruktúrájával!) rendelkezik. Minden lakosra több internet csatlakozás, műholdas és kábel tv, illetve telefonvonal jut. A sziget 2.800 lakosából itt él kb. 2.300 fő, így ide építettek minden üzletet és szupermarketet. Működnek itt óvodák, általános iskola, középiskola, sőt egyetem is. (!) A városnak kórháza, sportcentruma, fedett uszodája, könyvtára, kulturális központja, mozija és több múzeuma is van (!) A város hetilapja a Svalbardposten. Rendszeres városi buszjárat közlekedik, s magas a gépkocsik aránya is. A város „megyei hivatalai” TromsØ-ben találhatók.

„Itt minden a Spitzbergák-áramlatnak köszönhető” magyarázza Emelie Vatvik, az egyik legnagyobb beutaztató iroda munkatársa. „Ez a Golf-áramlat északra tévedt ága… olyan éghajlatot teremtve a szigetek nyugati oldalán, ami valójában nem is lehetséges... Az Északi-sarkkör felett 12° messzeségben máshol a húsbavágó örök fagy uralkodik.” teszi hozzá. Valóban, Longyearbyen kikötője az év nagy részében megközelíthető – ellentétben minden más hasonló szélességen fekvő tengerparti területtel.

A megdöbbentően fejlett infrastruktúra két legszembeötlőbb példája az egyetem (UNIS – University Centre in Svalbard) és a növény génbank (Svalbard Global Seed Vault) működtetése.

Az 1993-ban létrehozott UNIS a nemzetközi sarkkutatás in situ projektjeit szolgálja: A campus küszöbén kilépő diákok és kutatók azonnal az arktikus vadonban találják magukat. 2006-ban fejezték be a Svalbard Science Park építkezéseit, ahol ma 350 egyetemista tanulhat. A képzés angol nyelven zajlik, a hallgatók 50% norvég és 50% nemzetközi diák (25 országból)

A Svalbard Global Seed Vault növényi mag génbankot egy felhagyott bánya tárlóinak mélyén építették. „A minden génbankok anyjaként” létrehozott intézmény 2008-ban nyitotta meg hűvös kapuit, a Föld kevésbé biztonságos helyein üzemeltetett génállomány intézményei számára. Bolygónk legbiztonságosabb növényi génbankjában már most 200.000.000 db magot őriznek. Ez az emberiség élelmezésére felhasználható növények mintáinak 35%-át fedi. Itt raktározzák civilizációnk 2.000 stratégiai fontosságú élelmiszer növényének genetikai készleteit – minden jövőbeni természeti- és társadalmi katasztrófára felkészülve. (Ebben a növényi Noé bárkájában őrzik többek között a legízletesebb 32 féle ír krumpli „genetikai receptjét” is.)

Az éjféli nap vonzása

Az utóbbi 10 évben megindult a tehetős déli látogatók áradata. (itt délinek számítanak a brit, skandináv vagy kanadai látogatók is.)

Március-április-május során érkeznek a legtöbben, hiszen Világos Tél van, vagyis a porcukor hótakaró mellett, a légköri viszonyokból adódóan szinte megállás nélkül süt a szikrázó nap. Ekkor érhető el a hátország, ekkor lehet hosszabb szántúrákat szervezni. A hőmérséklet ritkán csökken -10ºC alá, s az éjféli nap szinte fáradhatatlanná erősíti a turistákat.

Egy rövid beszélgetés Kjserti Ellen Noras-sal, a Svalbard Tourism fiatal munkatársával sokat segít az ide érkező utazók motivációinak feltérképezésében: „Vannak azok, akik már 5-6 alkalommal vettek részt safarikon, valahol Kelet- vagy Dél-Afrikában. Ezek során már annyi tucat oroszlánt láttak, úgy érzik megérett az idő, hogy végre megpillantsák a ragadozók igazi királyát is…” magyarázza. „A legtöbben Skandináviából jönnek. Kíváncsiak Földünk legnagyobb jeges vadonjára, de arra is milyen lehetett országaik északi határvidéke, az ember megérkezése előtt. Félik az Arktisz könnyeit… Tudják, hogy elolvadóban van ez a természeti csoda, s minden egyes vízcsepp a természet segítségkérése is egyben.” folytatja.

A „tehetős déli látogatók áradata” természetesen nem a spanyolországi vagy balatoni turisztikai statisztikák számait jelenti. A magán vendéglátók férőhelyei mellett 2012-ben 7 hotel működött, 700 ágy férőhellyel. (A hotelek között van 4**** kategóriájú is, de a legegyszerűbb hotelek is skandináv színvonalúak – vagyis nagyon jók.) Figyelembe véve, hogy az északi szélesség 78º-án a világon sehol másutt nincs szálloda, vagy akár kiadó szoba sem – ez a férőhelyszám igen jelentős. Keresleti piac lévén, főidényben a szállodák mindig foglaltak. A nyári látogatók döntő többsége óceánjáró hajókon érkezik – ők Longyearbyen boltjainak, kocsmáinak, éttermeinek és múzeumainak forgalmát növelik, de éjszakára visszavonulnak a fedélzet luxusába.

A „sarkkutatás mekkája”

Az UNIS – University Centre in Svalbard új központjának 2006. évi megnyitása egy évszázados kutatómunka szimbolikus betetőzése is volt egyben. A Spitzbergák áramlatnak köszönhető megközelíthetősége révén, a szigetvilág 100 éven át „alaptáborként”, „kapuként” szolgált, majd minden, az Arktiszra és az Északi-sarkra induló expedíció számára. Külön szakirodalom öleli fel a „svalbardi” sarkkutató vállalkozások hosszú történetét. Innen indult többek között Fridjof Nansen (1861 – 1930) pályafutása, Richard E. Byrd (1888-1957) világhírű repülőútja, Roald Amundsen (1872 – 1928) Norge expedíciója és Umberto Nobile (1885 – 1978) több léghajós felfedezőútja is.

Oslo és TromsØ mellett mára Longyearbyen múzeumai is világszínvonalú kiállítási anyaggal szolgálnak, minden a sarkkutatásokkal kapcsolatos témák iránt érdeklődő látogató számára. Az UNIS a legmagasabb szintű kutatási – oktatási intézmények egyike, szakembereit minden nemzetközi projekt meghatározó tagjai közt ott találjuk.

Szöveg: Gőgös Norbert

Isten Hozott a Fedélzeten!

Szeretnénk hozzájárulni a felkészüléshez, ezért összeállítottuk a legfontosabb dolgok listáját mielőtt elindulnál. Számunkra az a legfontosabb, hogy élvezd a biztonságos és felejthetetlen utazást.

Számíthatsz rá, hogy változatos egyéni utastársaid lesznek a hajóút során. Mivel egy sarki utazás különböző nemzetiségű embereket gyűjt össze a világ minden tájáról egy biztos közös lesz bennetek az utastársaiddal, mégpedig a komoly érdeklődés a világ legtávolibb, legérdekesebb helyeinek felfedezésére.

 

 

052.jpg

 

 

Mire számíthatsz?

Egy sarki utazás kiszámíthatatlanabb, mint egy átlagos hajóút, ezért arra ösztönzünk, hogy nagy kalandvággyal érkezz a fedélzetre. A váratlan dolgokkal való szembesülés az utazás része - és épp ettől olyan izgalmas!

Minden utazás alkalmával történik valami más, valami új. A természet rengeteg meglepetést tartogat, ezért nincs garancia arra, hogy minden felsorolt állomást teljesíteni tudunk. A rugalmasság képessége olyan dolog, amit mindenkinek magával kell hoznia a hajóra, mart ha a felsorolt állomások közül valamelyiket nem tudjuk megtekinteni, pótoljuk valamelyik másik, hasonlóan izgalmassal.

 

 

126.jpg

 

 

Mindennapok a fedélzeten

Napi program

A napi programok, étkezések és prezentációk listáját mindig egy nappal előre kapod meg. Kérlek, vedd figyelembe, hogy előfordulhatnak olyan váratlan helyzetek, hogy amíg Te békésen alszol, nekünk át kell szerveznünk a következő napi programokat. A programok mindig egyfajta irányadók nem pedig kőbe vésett szabályok.

Mialatt hajózunk a kapitány és a legénység folyamatosan ellenőrzi az időjárási feltételeket és a jég állapotát, hogy hozzájáruljanak ahhoz, hogy minél több és izgalmasabb programra tudjunk elvinni, mint például a zodiacos túrák vagy esetleges helikopteres repülések.

Épp arra készülsz, hogy csatlakozz egy expedíciós csapathoz, amit gondosan válogattunk a tapasztalatuk, tudásuk és elhivatottságuk alapján.

A formális illusztrált előadások és informális beszélgetések mellett az expedícióvezető és az expedíciós csapat széles skáláját biztosítja a különböző témáknak, mint például ornitológia, tengeri biológia, glaciológia, földrajz, geológia, történelem és a környezetet.

Minden bizonnyal élvezni fogod a lelkesedést amit a csapat érez az expedíció iránt.

 

Napi tájékoztatók

A hajóút során rendszeresen kapsz majd napi tájékoztatókat, amelyekkel naprakész információkat kapsz a vezetőtől és a csapattól a várható változásokkal és a következő napi programokkal, partraszállásokkal kapcsolatban.

 

Általános Biztonsági Előírások

A biztonságod az út során elsődleges a számunkra. Ha követed a következő tippeket akkor segítesz biztosítani, hogy az utazásod a kellemes élmények miatt legyen felejthetetlen!

- A saját biztonságodért vállalj felelősséget

- Figyelj minden biztonsági figyelmeztetésre amit a személyzet közöl

- Figyelj az evakuációs útvonalakra

- Figylej rá hol vannak a villanykapcsolók

- Ügyelj arra, hogy a külső fedélzet jeges/vizes lehet, kapaszkodj a korlátokba és ne viselj csúszós talpú cipőt

- Mindig kapaszkodj a korlátokba, ugyanis a hajó váratlan és hirtelen elmozdulásokat is végezhet

- Az ágyban nem szabad dohányozni

- A hajóról semmit sem szabad a vízbe dobni

- A kabinban (különösen a fürdőszobában) tartsd zárt helyen a dolgaidat, nehogy elguruljanak, ezzel balesetveszélyt okozva

 

Fizetőeszközök

A fedélzeten:

Az US dollár a standard fizetőeszköz a fedélzeten. Természetesen használhatsz Visa, Mastercard, Diners Club vagy american Express kártyákat is.

Miután elindulunk, a Hotel Manager leellenőrzi a kártyádat és az adatait, hogy ha a későbbiekben használod, arra terheljék a fedélzeti költségeidet, mint például kabinköltség, mosoda és kommunikációs díjak.

A hajón „chit” rendszer működik. Ez azt jelenti, hogy aláírod az általad vásárolt termékeket pl. Alkoholos italok, de csak az utazás végén terhelik a számládat. A fizetés történhet készpénzzel. Utazási csekkel vagy hitelkártyával.

Megjegyzés: Ha megosztod a kabinod és külön számlát szeretnél ezt jelezned kell a Hotel Manager felé.

 

A szárazföldön

 

Készpénz

Jó ha van nálad némi készpénz tartalék az esetleges viteldíjakra, reptéri illetékekre stb.

 

Borravaló, adók, kikőtői illetékek

A részvételi díj tartalmazza az összes borravalót és adót, beleértve az étkezéseket, csomagkezelést, sofőrt és guide-okat.

A részvételi díj nem tartalmazza a szokásos borravalót a hajószemélyzetnek ami megoszlik a legénység, az expedíciós csapat és a hospitality team között.

Az ajánlott átlagos napi borravaló 13-15 $/utazó/nap . Azt az összeget amelyet felajánlasz a személyzetnek hozzáadhatod a fedélzeti számládhoz.

 

Hogyan csomagolj?

 

ÁLTALÁNOS ÖLTÖZKÖDÉSI TANÁCSOK

Gyapjú alá-öltözet

Meleg gyapjú vagy thermo kabát

Vékony és vastag gyapjú vagy szintetikus zokni

Szélvédő dzseki

Szélvédő nadrág, meleg sínadrág

Meleg nadrág

Vékony és vastag kesztyű

Meleg, fülre húzható sapka és símaszk

Napszemüveg

Kanadai típusú bakancs

 

096.jpg

 

Amiket biztosítunk:

Csizma

A vízálló csizma az expedíció elengedhetetlen kelléke. Hogy helyet takarítsunk meg a bőröndödben ezt mi biztosítjuk számodra.

 

Parka - Választott utazástól függ!!

Mindenki hazavihet egy ingyenes kabátot, amit különlegesen terveztünk az évek során begyűjtött tapasztalatokra alapozva. Ez a szigetelt, vízálló, zárt varrással készült 3 az 1-ben kapucnis télikabát jó szolgálatot tesz majd és melegen tart az expedíció során.

 

Ez a rövid videó reméljük segít majd! :)

 

 

Alapvető felszerelés:

Nadrág

A vízálló alsónadrág elengedhetetlen a zodiac utazásokhoz vagy a parti tevékenységekhez. Ezeket egy meleg nadrág alá vedd, hogy megfelelően kombináld a meleget és szárazon is maradj.

 

Kesztyűk

Hogy meleg és száraz maradjon a kezed minimum két pár réteges kesztyűt pakolj be. Fotózáshoz szükséged lesz egy pár vékonyabb, polipropilén kesztyűre is, amit akár egy nagyobb, meleg kesztyű alá is viselhetsz. Erősen ajánljuk, hogy mindenképp hozz magaddal tartalékkesztyűt arra az esetre, ha az egyik átnedvesedne vagy eltűnne.

 

Sapka & Sál

Pakolj meleg, gyapjú sapkát, ami betakarja a füleidet, ugyan ilyen sálat is, nyakvédőt vagy valami hasonlót, ami megóv a hideg széltől. A kalap is jó döntés lehet, mert a karimája a naptól is védi a szemed de vigyázz, hogy legyen rajta madzag, ami rajtad tartja ha lefújná a szél a fejedről.

 

Zokni

A maximális meleg kedvéért javasoljuk, hogy több zoknit is viselj a bakancsodban/ csizmádban. Csomagolj magas szárú meleg zoknikat, ami alá felvehetsz vékonyabb selyem vagy polipropilén zoknit.

 

Ahogy az Antarktiszon mondják: zokniból sosem elég!

 

Felsőruházat

Legyen néhány meleg, gyapjúpulóvered vagy felsőd és számos garbód a réteges öltözködéshez.

 

Alapréteg

Gyapjú, selyem vagy polipropilén alsónemű ami szépen és melegen tart J Ezekből találhatsz extra könnyű változatot is ha feláldoznál egy ici-pici meleget a nagyobb pakolási hely érdekében.

 

Hátizsák

Hogy kényelmesebb legyen a csónakos landolás szükség lesz mindkét kezedre, ezért hozz vízálló hátizsákot, hogy a fényképezőgéped, kamerád, és az extra zoknik/kesztyűk szárazon maradjanak.

 

Lábbeli

Szükséged lesz egy csúszásmentes talpú cipőre a fedélzeti közlekedéshez. A papucsok, flip-flopok nem biztonságosak a fedélzeten!

 

Fürdőruha/úszónadrág

Opcionális darab, habár ha részt szeretnél venni az izgalmas „sarki-csobbanás” programunkon, mindenképp pakolj ezt is.

Indulás időpontjaIdőtartamHajóRészvételi díj kétágyas kabinban/fő-től
2015. június 23 - július 3. 11 nap/ 10 éj Sea Spirit
3,940 USD
2015. augusztus 19 - 29. 11 nap/ 10 éj
Sea Spirit Betelt!

 

Az ár tartalmazza

  • Csoportos transzfer a hajóhoz az indulás napján
  • Csoportos transzfer a reptérre vagy a városba a kikötéskor
  • Elhelyezés a hajón teljes ellátással (reggeli, ebéd, vacsora)
  • Minden program szerinti partraszállás (kivéve a fakultatív programokat)
  • kikötői illetékek
  • speciális utasbiztosítás a hajóút időtartamára
  • előadásokon való részvétel
  • programok a leírtak szerint (kivéve a fakultatív programokat)
  • a hajózás időtartamára vízálló bakancs
  • köszöntő- és búcsúkoktél
  • ajándék dvd az utazásról készült fotókkal
  • kávé, tea és kakaó bármikor a nap folyamán

 

Külön fizetendő

  • repülőjegy
  • fakultatív programok
  • távközlési szolgáltatások, mosoda, bárban történő fogyasztás
  • betegség-, baleset-, poggyászbiztosítás
  • útlemondási biztosítás
  • borravalók

Fizetési és lemondási feltételek

A részvételi díj 20%-a a foglaló, 90 nappal az indulás előtt a teljes részvételi díj fizetendő.

Kötbér:
120 nappal az indulás előtt: 5% kezelési költség térítendő
119 - 91 napon belül: 20% (vagyis a foglaló teljes értéke) kötbér fizetendő
90 napon belül: 100% kötbér és a charter repülőjegy 100%-a fizetendő, mint kötbér

 

Speciális kitételek

Amennyiben az üzemanyag ára jelentős mértékben nő fenntartjuk a jogot, hogy ezzel arányosan az útiköltség árát megváltoztassuk

 

Kabintípusok Sea Spirit
Owner’s Suite
  • 40 m2
  • külön nappali;
  • King méretű ágy és Sofa ágy (tinédzserek elhelyzhetők itt);
  • privát fedélzet;
  • fürdőkád.

Premium Suite
  • 33 m2;
  • 2 twin vagy egy  King méretű ágy;
  • privát erkély;
  • privát berendezés.

 


Deluxe Suite
  • 26 m2;
  • 2 twin vagy egy  King méretű ágy;
  • privát erkély;
  • privát berendezés

 


Superior Suite
  • 22 m2;
  • 2 twin vagy egy  King méretű ágy;
  • ablak a kinti folyosóra
  • privát berendezés

 


Classic Suite
  • 23 m2;
  • 2 twin vagy egy  King méretű ágy
  • picture window;
  • privát berendezés.

 


Main Deck Suite
  • 20 m2;
  • 2 twin vagy egy  King méretű ágy
  • minimum 2 kabinablak;
  • privát berendezés.

 


Triple Classic
  • 23 m2;
  • 2 twin (összetolható) és egy Sofa ágy;
  • picture window;
  • privát berendezés

terkep.jpg


Utazás Szentpétervárra Utazás Moszkvába Utazás Üzbegisztánba Utazás Azerbajdzsánba Utazás Grúziába Utazás Mongoliába Utazás Örményországba Utazás Iránba Utazás Peruba Utazás Vietnámba Utazás Kambodzsába Utazás Sri Lankára Utazás Argentínába Utazás Madagaszkárba

Oroszország utazás, utazás Oroszország, Orosz utazások, Orosz utazási iroda, Orosz vízum, Orosz vízum ára, utazás Szentpétervár, Szentpétervár utazás, Szentpétervár szállás, utazás Moszkva, Moszkva utazás, Moszkva szállás, Moszkva vízum, utazás Üzbegisztán, Üzbegisztán utazás, Üzbegisztán, Grúzia, Grúzia utazás, Azerbajdzsán, Azerbajdzsán utazás, Mongólia utazás, Irán utazás, Alaszka utazás, Peru utazás, Vietnám utazás, Kambodzsa utazás, Sri Lanka utazás, Madagaszkár utazás.
1000 Út Utazási Iroda: Utazások világszerte